mandag 26. oktober 2009

Tunfisktirsdag


Hjemmebakt grovis med tunfiskrøre (med juksechili, butikken
var stengt da tunfisksuget meldte seg) og islatte. Mums. (Foto: SiriGj.)


Jeg er alt for sjelden på kafe. Da burde det være nærliggende å tro at jeg i det minste har vett til å utforske menyen når jeg en sjelden gang kommer meg avgårde. Men er det lunsjtid og rugbrød med tunfiskrøre står på menyen, er løpet kjørt. Det er en litt uklar sammenheng mellom klokkeslett, kaffe latte og rugbrød med tunfiskrøre, og jeg går i fella hver bidige gang.

Denne oppskriften har jeg fått av Hans. Hans er en helt ekte kokk, og ganske nøye på mengder og sånn. I hvert fall når han skal feste oppskrifter til papiret. Når det vel står på papiret gjør han som kokker flest: Ser ikke på oppskriften i det hele tatt, hiver i litt av ditt og litt av datt, og tilbake står vi og skjønner ikke hvorfor det ikke smaker helt likt når vi tross alt har fulgt oppskriften til punkt og prikke.

Her er originalen, fra en matserie vi gjorde for Fredriksstad Blad i 2003:

1 boks tunfisk i vann, uten vann
1 sjalottløk, finhakket (eller 1/4 vanlig løk)
1/4 frisk chili - uten frøene - finhakket
2 ss cremè fraiche
1 ss majones
1 toppet ts kapers
4 grønne oliven - finhakket
noen dråper sitron
pepper etter smak

Hemmeligheten med denne oppskriften er fersk chili. Alt annet er variasjoner over et kjent tema. Har jeg ikke sjalottløk bruker jeg rødløk, har jeg ikke rødløk bruker jeg gul løk. Har jeg ikke kapers hakker jeg noen skiver sylteagurk. Grønne oliven har jeg aldri, for jeg liker de svarte best, så da bruker jeg det. Dessuten skjærer jeg dem i skiver i stedet for å finhakke dem, for jeg synes det blir finere, og dessuten liker jeg mat med biter i. Jeg bruker tunfisk i olje fordi jeg synes den har mer smak enn tunfisk i vann. Har jeg ikke fersk chili bruker jeg chilipulver, men det blir alltid en nedtur.

1 kommentar:

  1. Dette så helt genialt ut! Minus oliven... Jeg klarer ikke oliven. Hva kan være et godt alternativ? Henriette

    SvarSlett