søndag 18. oktober 2009

Kul oppskrift: Sushisalat!

Denne oppskriften kom jeg over i et arvet glossy magasin (Kamille denne gangen), levert på døren av noen jeg kjenner som vet at jeg leser denslags hver gang jeg trekker for gardinene. Hanne Buxrud har laget oppskriften, som jeg mistenker kan bli enten A) en favoritt, eller B) en følelse av å ha snublet med sushifatet fem minutter før gjestene kom, for så å redde det som kunne reddes under dekke av å ha funnet opp en helt ny rett. ("Velkommen alle sammen! Se! Jeg har laget sushisalat!")
Uansett; denne skal testes. Også på barn. Kommer nok til å droppe noen av ingrediensene til fordel for andre; ikke veldig interessert i egg, gulrøtter og erter - og savner soya og wasabi. Rapport kommer!

Til fire personer trenger du...
4 dl (sushi-)ris
600 g laksefilet (gjerne Salma) i små terninger
6 ss riseddik
2 ss sukker
1 1/2 ts salt
3 ss olje
3-4 ss hakket sushi-ingefær
3 ss sesamfrø (kan gjerne ristes litt i panna først)
1 squash, revet på rivjern eller hakket fint
1-2 gulrøtter, revet på rivjern eller hakket fint
3 dl erter, gjerne frosne selskapserter (kokes lett opp)
1 egg
1 agurk, skrelt og delt i biter
3 vårløk, hakket
Evt: strimler av sukkererter, aspargesbønner, asparges, finhakket purre

Risen kokes etter anvisning på pakken. Ha den i en stor bolle.
Bland eddik, olje, salt og sukker, rør godt og sett til siden.
Ha squash, gulrøtter, agurk, vårløk, ingefær og erter sammen med risen.
Bland sammen egget i en kopp og stek det som en eggerøre. Ha det i sammen med alt det andre. Tilsett laksebitene og hell over dressingen. Dryss til slutt over ristede sesamfrø.


Evt kan du kjøpe en ferdigpakke, omtrent som dette her, og riste den skikkelig hardt. Vips - ferdig! (Bilde fra Wikimedia Commons)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar